1.
Memilih tajuk
bacaan
v Memilih tajuk bacaan yang biasa dengan diri
seseorang
v Kebiasaan dengan suatu tajuk membantu pelajar lebih
mudah meneka makna perkataan yang jarang ditemui.
v Sekiranya pelajar adalah seorang pembaca pada tahap
permulaan ataupun pertengahan, pilih keratan akhbar yang pendek dan petikan
majalah berkaitan topik yang pelajar mempunyai sedikit pengetahuan
berkaitannya.
v Sebagai contoh, membaca berkaitan satu kejadian
semasa dalam bahasa ibunda dan kemudian membacanya dalam bahasa kedua yang
dipelajari adalah satu cara yang baik bagi memulakan membaca surat khabar
bahasa kedua.
2.
Bahan yang
menarik minat
v Pilih bahan bacaan yang difikirkan mendatangkan
minat supaya terus membaca.
v Sekiranya didapati bahan yang dibaca itu menarik,
pelajar mungkin meneruskan bacaannnya dan situasi ini menunjukkan sebahagian
daripada kejayaan pelajar.
v Sebagai contoh, sekiranya pelajar meminati majalah
akademik seperti ‘pelita bahasa’, ‘dewan masyarakat’, langganlah majalah
tersebut.
v Akhbar dan majalah begitu sesuai untuk pelajar
membaca kerana bahan yang terkandung di dalamnya menawarkan sesuatu untuk semua
orang. (Yahya Othman, 2005)
v Bahan bacaan tersebut mengandungi petikan daripada
pelbagai tahap kesukaran dan selalunya mempunyai gambar dan ilustrasi dan boleh
menarik minat untuk membaca.
3.
Memilih petikan
yang mudah
v Semasa membaca teks, kadang kala terdapat banyak
perkataan yang jarang ditemui oleh pembaca.
v Terdapat beberapa alasan kenapa teks yang dipih itu
mengandungi banyak perkataan yang tidak biasa dibaca. Mungkin pembaca memilih
teks yang sukar dibaca.
v Keadaan ini mengecewakan pembaca sekiranya ia cuba
mendesak dirinya supaya terus membaca teks tersebut.
4.
Tulisan, ilustrasi
dan warna
v Proses membaca perlu mengambil kira saiz tulisan,
jenis fon, jarak antara huruf , jarak antara baris, saiz muka surat, ketebalan
cetakan tulisan, ketebalan kertas dan pelbagai lagi.
v Faktor Ilustrasi yang menarik dan cantik membantu
meningkatkan minat pembaca kepada sesuatu teks bergantung kepada persembahan
dan penggunaannya dalam bacaan.
v Kajian menunjukkan kanak-kanak amat meminati bahan
bacaan yang banyak mengandungi ilustrasi dan warna yang menarik sekaligus
memudahkan mereka membaca bahan tersebut.
No comments:
Post a Comment