Terdapat beberapa kaedah membaca yang boleh digunakan oleh guru dalam mengajar pelajar membaca. Guru boleh menggunakan salah satu atau merangkumkan lebih daripada satu kaedah berdasarkan kesesuaian objektif pengajaran yang ingin dicapai. Antara kaedah tersebut ialah :
1) Membaca
bebas
v
Pelajar
membaca keseluruhan bahan yang mereka pilih daripada sekumpulan bahan yang
disediakan oleh guru
v
Kaedah
ini memerlukan sokongan guru yang paling minimum kerana kaedah ini digunakan
bagi pelajar yang mempunyai kebolehan membaca yang baik.
v
Guru
perlu memberi arahan awal supaya pelajar membuat persediaan sebelum membaca
seperti menyediakan soalan sebelum, ketika dan sesudah membaca buku tersebut.
2) Membaca
secara berkoperatif
v
Menggunakan
kaedah membaca secara berpasangan sama ada berdua atau bertiga
v
Pelajar
bergilir-gilir membaca sebahagian daripada bahan bacaan secara lantang kepada
rakan dalam kumpulan tersebut dan berhenti seketika untuk membincangkan apa
yang telah mereka baca
v
Berikut
merupakan garis panduan yang boleh digunakan untuk menjalankan aktiviti membaca
secara berkoperatif:
i) Meninjau dan menaakul
ii) Membaca
lantang dan senyap
iii) Meringkas
dan bertindak balas
3) Membaca
dengan panduan guru
v
Kaedah
ini memerlukan guru untuk memberi panduan atau mengarahkan pelajar melakukan
pembacaan senyap dan seterusnya bertanya soalan atau membantu mereka
membina soalan ketika membaca bahagian yang telah ditetapkan.
v
Guru
juga boleh membantu pelajar membuat telahan terhadap bahan yang telah dibaca
v
Kaedah
ini digunakan apabila pelajar memerlukan sokongan dalam membina makna daripada
bahan, sama ada kerana tahap kesukaran bahan ataupun kemampuan pelajar yang
rendah.
v
Kaedah
ini amat berguna bagi mendidik pelajar membaca kerana guru dapat memberikan
sokongan atau bantuan pada peringkat awal bacaan dan mengurangkan sokongan
tersebut sedikit demi sedikit
4) Berkongsi
membaca
v
Berdasarkan
prosedur ini, guru membaca lantang sesuatu cerita dan mengajak kanak-kanak
bersama-sama membaca apabila mereka berasa selesa dan bersedia
v
Kanak-kanak
diberi peluang untuk bertindak balas menerusi penulisan, lukisan, drama,
perbincangan dan sebagainya
v
Kaedah
ini memberi peluang kepada pelajar yang lebih mahir membaca menjadi model
kepada pelajar yang kurang mahir membaca
5) Membaca
lantang
v
Membaca
lantang bahan tersebut dan membincangkan kandungan bahan bersama
v
Dapat
menjadikan pembaca lantang sebagai model pembaca yang sebenar
v
Guru
bertindak sebagai model yang dapat diikuti pelajar pada peringkat awal bacaan
v
Kaedah
ini digunakan bagi bahan yang mengandungi terlalu banyak istilah, konsep atau
perkataan yang sukar. Setelah guru membacanya dengan lantang, pelajar perlu
ikut membaca secara berkoperatif atau bebas.
No comments:
Post a Comment