Iqra' : Bacalah

"Ilmu Tanpa Amal Ibarat Pohon Yang Tidak Berbuah "...........baca dan amalkanlah

Monday 13 May 2013

Pemilihan Bahan Bacaan



1.      Memilih tajuk bacaan

v  Memilih tajuk bacaan yang biasa dengan diri seseorang
v  Kebiasaan dengan suatu tajuk membantu pelajar lebih mudah meneka makna perkataan yang jarang ditemui.
v  Sekiranya pelajar adalah seorang pembaca pada tahap permulaan ataupun pertengahan, pilih keratan akhbar yang pendek dan petikan majalah berkaitan topik yang pelajar mempunyai sedikit pengetahuan berkaitannya.
v  Sebagai contoh, membaca berkaitan satu kejadian semasa dalam bahasa ibunda dan kemudian membacanya dalam bahasa kedua yang dipelajari adalah satu cara yang baik bagi memulakan membaca surat khabar bahasa kedua.


2.      Bahan yang menarik minat

v  Pilih bahan bacaan yang difikirkan mendatangkan minat supaya terus membaca.
v  Sekiranya didapati bahan yang dibaca itu menarik, pelajar mungkin meneruskan bacaannnya dan situasi ini menunjukkan sebahagian daripada kejayaan pelajar.
v  Sebagai contoh, sekiranya pelajar meminati majalah akademik seperti ‘pelita bahasa’, ‘dewan masyarakat’, langganlah majalah tersebut.
v  Akhbar dan majalah begitu sesuai untuk pelajar membaca kerana bahan yang terkandung di dalamnya menawarkan sesuatu untuk semua orang. (Yahya Othman, 2005)
v  Bahan bacaan tersebut mengandungi petikan daripada pelbagai tahap kesukaran dan selalunya mempunyai gambar dan ilustrasi dan boleh menarik minat untuk membaca.


3.      Memilih petikan yang mudah

v  Semasa membaca teks, kadang kala terdapat banyak perkataan yang jarang ditemui oleh pembaca.
v  Terdapat beberapa alasan kenapa teks yang dipih itu mengandungi banyak perkataan yang tidak biasa dibaca. Mungkin pembaca memilih teks yang sukar dibaca.
v  Keadaan ini mengecewakan pembaca sekiranya ia cuba mendesak dirinya supaya terus membaca teks tersebut.




4.      Tulisan, ilustrasi dan warna

v  Proses membaca perlu mengambil kira saiz tulisan, jenis fon, jarak antara huruf , jarak antara baris, saiz muka surat, ketebalan cetakan tulisan, ketebalan  kertas dan pelbagai lagi.
v  Faktor Ilustrasi yang menarik dan cantik membantu meningkatkan minat pembaca kepada sesuatu teks bergantung kepada persembahan dan penggunaannya dalam bacaan.
v  Kajian menunjukkan kanak-kanak amat meminati bahan bacaan yang banyak mengandungi ilustrasi dan warna yang menarik sekaligus memudahkan mereka membaca bahan tersebut.






No comments:

Post a Comment