Faktor Dalaman yang mempengaruhi masalah membaca berpunca dari dalam
diri pembaca itu sendiri. Pembaca mengalami masalah dari aspek kognitif atau
inteleknya sendiri merupakan satu faktor dalaman yang penting kepada masalah
membaca. Masalah dalaman yang wujud dalam diri pelajar yang menyebabkan
sebilangan daripada mereka mengalami masalah membaca juga turut disebabkan atas
faktor psikologi. Kedua-dua aspek ini merupakan asas kepada masalah membaca
seseorang individu.
1) Aspek Intelektual
Faktor dalaman yang mempengaruhi masalah
pembacaan pembaca dalam aspek intelektual adalah seperti kecerdasan, kebolehan
berbahasa, dan pengalaman sedia ada.
a)
Kecerdasan
b)
Kebolehan berbahasa
c)
Pengalaman sedia ada.
2) Aspek Psikologi
a)
Minat
b)
Motivasi
c)
Konsep diri
Faktor Luaran
Faktor luaran dalam masalah membaca merupakan faktor yang bukan berpunca
dari dalam diri seseorang individu tetapi faktor yang dapat dilihat dan
diketahui menjadi penyebab kepada seseorang itu mempunyai masalah dalam
membaca. Terdapat beberapa faktor yang menjadi punca masalah membaca. Ianya
berkaitan dengan faktor fizikal pembaca, persekitaran dan bahan bacaan itu
sendiri. Faktor- faktor yang dinyatakan ini sangat mempengaruhi pembacaan
seseorang terutamanya faktor fizikal yang jelas menghalang seseorang membaca
dan memahami pembacaan dengan baik seperti yang sepatutnya.
1) Aspek Fizikal
Dalam Kamus Dewan Edisi Keempat, fizikal
bermaksud jasmani atau sesuatu yang bukan kebendaan atau keadaan alam semula
jadi. Faktor fizikal yang berkaitan dengan masalah membaca ialah:
a) Penglihatan
b) Pendengaran
2) Aspek persekitaran
Masalah membaca turut dipengaruhi oleh
persekitaran kerana setiap kali aktiviti membaca berlaku, ia pasti akan
melibatkan persekitaran terutamanya persekitaran rumah dan persekitaran
sekolah. Suasana persekitaran ketika membaca akan memberi kesan sama ada proses
membaca berjaya atau gagal. Marohaini Yusoff (1999) menyatakan terdapat
beberapa perkara yang berkaitan dengan persekitaran rumah. Antaranya ialah
sosiobudaya di rumah, kestabilan sosial, corak interaksi sesama isi rumah, dan
sosioekonomi. Jika perkara- perkara tersebut berada dalam keadaan baik, murid
akan mempunyai perbendaharaan kata yang lebih baik berbanding murid yang
mengalami latar belakang yang kurang cemerlang mengurangkan perbendaharaan kata
mereka. Ia juga berlaku terhadap pengalaman sedia ada murid kerana pengalaman
sedia ada juga turut mempengaruhi keberkesanan proses membaca.
3) Aspek Sumber Bacaan
Marohaini Yusoff (1999) menegaskan, keupayaan
seseorang memahami sesuatu bacaan dipengaruhi juga oleh sumber bahan bacaan
tersebut. Bahan bacaan mempengaruhi bacaan pembaca melalui pelbagai aspek.
Antara aspek tersebut ialah perbendaharaan kata yang terdapat dalam bahan
bacaan, penggunaan ayat sama ada mudah atau abstrak, isi kandungan bacaan,
serta penggunaan bahan grafik untuk menarik minat pembaca. Bagaimana seseorang
boleh tertarik untuk membaca atau meneruskan pembacaan seandainya bahan bacaan
tersebut tidak mempunyai daya tarikan terhadap pembaca? Contoh masalah yang
berpunca dari bahan bacaan ialah ketika seseorang membaca bahan ilmiah. Bahan
ilmiah yang kompleks memerlukan penerangan yang lengkap selain sesuatu untuk
memberi gambaran supaya pembaca mudah faham dengan apa yang dibaca.
No comments:
Post a Comment