Teori Proses Membaca
a)
Apakah
itu model Bottom-up?
·
Pengajaran membaca bermula dengan guru membincangkan pengalaman
murid tentang sesuatu isu yang dianggap penting atau terkini
·
Pengalaman murid dicungkil bagi menimbulkan minat mereka dalam
perbincangan
·
Guru juga membincangkan beberapa istilah yang dianggap penting dan
dapat difahami murid dengan jelas
·
Guru membincangkan isu-isu yang dianggap berkaitan topik
perbincangan dengan lebih terperinci
·
Setelah perbincangan dilaksanakan dengan berkesan barulah guru
membahagikan teks untuk bacaan
·
Murid membaca teks dan cuba mengaitkan kandungan teks dengan topik
perbincangan yang telah dijalankan sebelum itu.
b)
Apakah
itu model Top-down?
·
Proses pengajaran bermula dengan teks
·
Guru membahagi-bahagikan teks kepada murid
·
Murid membaca teks, sama ada secara senyap atau membaca secara
lantang
·
Guru meminta murid mengambil perhatian terhadap istilah-istilah
penting dan istilah yang tidak difahami oleh murid
·
Murid mencari makna perkataan dan frasa sama ada berlandaskan
hubung kait dalam petikan atau dalam kamus
·
Guru mengarahkan murid mencari isi-isi penting dalam petikan
·
Pemahaman teks diteruskan dengan membincangkan setiap perenggan
·
Maksud keseluruhan petikan dikenalpasti
·
Guru cuba mengaitkan petikan dengan pengalaman latar murid tentang
tema utama, kandungan dan isu yang dibincangkan dalam petikan.
c)
Apakah
itu model Interaktif?
·
Model ini merupakan kombinasi antara pemahaman
model Top-Down dan model Bottom-Up. Pada model interaktif, pembaca mengadaptasi
pendekatan top-down untuk member makna, kemudian beralih ke pendekatan
bottom-up untuk menguji apakah hal itu benar-benar dikatakan oleh penulis.
Ertinya, kedua model tersebut terjadi secara berkaitan ketika membaca.
·
Membaca merupakan suatu interaksi antara
pembaca dengan teks. Dengan teori itu, dijelaskan bagaimana seorang pembaca menguasai,
menyimpan dan mempergunakan pengetahuan dalam format skema. Kegiatan membaca adalah
proses membuat hubungan yang bererti bagi informasi baru dengan pengetahuan
yang dimiliki sebelumnya.
·
Menurut pandangan interaktif, membaca diawali
dengan formulasi tentang hipotesis tentang makna, kemudian dilanjutkan dengan menguraikan
makna huruf, kata, dan kalimat dalam bacaan. Model interaktif adalah model
membaca yang menggunakan secara serentak antara pengetahuan informasi grafik dan
informasi yang ada dalam fikiran pembaca
·
Proses membaca menurut pandangan interaktif
adalah proses intelektual yang kompleks, mencakupi dua kemampuan utama, iaitu kemampuan
memahami makna kata dan kemampuan berfikir tentang konsep verbal (Rubin, 1982).
Pendapat ini mengisyaratkan bahawa ketika proses membaca berlangsung, terjadi konsentrasi
dua arah pada fikiran pembaca dalam waktu yang sama. Dalam melakukan aktiviti membaca,
pembaca secara aktif memberi respon dan mengungkapkan bunyi tulisan dan bahasa
yang digunakan oleh penulis. Selain itu, pembaca dituntut untuk mengungkapkan makna
yang terkandung di dalamnya atau makna yang ingin disampaikan oleh penulis melalui
teks yang dibacanya.
d)
Apakah
model Transactional
·
Setiap guru yang merancang pengajaran mesti terlebih dahulu kenalpasti
apa yang hendak dicapai oleh pelajar di akhir pelajaran.
·
Dalam mata pelajaran Pendidikan Islam misalnya, guru hendakkan pelajar
boleh menyebut rukun-rukun wudhuk, dan ini
menjadi objektifnya atau output. Dengan demikian, guru haruslah merancang penyampaiannya
mengikut kaedah dan teknik yang sesuai.
Antaranya mengulang-ulangkan rukun tersebut sehingga pelajar dapat mengingati
dan menyebutnya. Sebaliknya, jika objektifnya
ialah pelajar boleh mengambil wudhuk dengan
betul, maka tentulah kaedah pengajarannya
berlainan, iaitu menggunakan kaedah tunjukcara (demonstrasi) dan amali atau
lakonan. Dengan menggunakan kaedah ini pelajar
lebih faham dan ingat kerana mereka melakonkan atau melakukannya sendiri secara
praktikal. Pelajar boleh mengambil wudhuk dengan cara yang betul
itulah yang dikatakan out put atau objektif khas.
No comments:
Post a Comment